Voor een gezonde huisartsenzorg
 

Campagne moet verzekerden bewust maken van zorgpolis

 
 
Uit onderzoek dat patiëntenfederatie NPCF liet doen, blijkt dat mensen er blind vanuit gaan dat ze een passende zorgpolis hebben. Minder dan de helft van de Nederlanders bekijkt jaarlijks welke polis het beste past. Reden voor patiëntenfederatie NPCF om dit jaar de campagne ‘Word wakker’ te starten, om mensen bewust te maken van het belang zich te verdiepen in de polisvoorwaarden.

Huisartsen hebben er steeds vaker mee te maken; patiënten die vragen of bepaalde zorg wel of niet vergoed wordt. Logisch gezien de steeds veranderende regels en het woud aan verzekeringsproducten. Maar ook lastig, want een huisarts heeft geen inzicht in de manier waarop patiënten verzekerd zijn. Bovendien wil de huisarts zijn tijd vooral besteden aan het leveren van goede zorg. Om patiënt en huisarts bij deze vragen te ondersteunen ontwikkelden LHV en NPCF afgelopen zomer al de website ‘watzegtmijnpolis.nl’.

Ook de huidige campagne van de NPCF is bedoeld om patiënten en huisartsen te ondersteunen. Volgens de NPCF besteden veel mensen meer tijd aan het uitzoeken van een abonnement voor hun mobiele telefoon, dan aan het uitzoeken van een passende zorgpolis. Terwijl de gevolgen van een verkeerde zorgpolis groter zijn en een stuk vervelender kunnen uitpakken. Daarom startte de NPCF de campagne ‘Word Wakker; de verkeerde zorgpolis kan u duur komen te staan’ met patiëntverhalen; interviews en filmpjes over mensen die dat ervaren hebben. “Ik bleek ineens te moeten bijbetalen. Nooit bij stilgestaan toen ik de polis koos.” Ook is er een gids met daarin alle actuele en relevante informatie over zorgverzekeringen en het stelsel. Samen met patiëntenorganisaties is een online keuze-hulp ontwikkeld. Aan de hand daarvan kunnen mensen een persoonlijke checklist uitdraaien voor het maken van de juiste keuze.