
De Wet zorg en dwang (Wzd) moet, samen met de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz), leiden tot kwaliteitsverbetering in de zorg en bijdragen aan het voorkomen van dwang en drang. Het doel van de wet staat niet ter discussie, we zien echter niet hoe de voorliggende Wzd daaraan gaat bijdragen. Mogelijk ontstaan door de (te snelle) invoering zelfs onvoorzienbare risico’s in de zorg voor de meest kwetsbare mensen.
Zorgen
De geuite zorgen hebben betrekking op meerdere terreinen. Zo levert de samenloop tussen de Wzd en Wvggz nog grote onduidelijkheden op en is het niet helder hoe de Wzd in de thuissituatie moet worden uitgevoerd. Ook zijn aanpassingen nodig aan de elektronische cliënt dossiers (ECD’s) die niet per 1 januari 2020 kunnen worden gerealiseerd. Verder is de bekostiging van de uitvoering van de Wzd niet in beeld en maken we ons zorgen over de administratieve lasten. Bovendien is de vraag of uitbreiding van de inzet van zorgprofessionals haalbaar is in de schaarse arbeidsmarkt én ontbreekt nadere regelgeving van het ministerie voor de Wzd-arts of functionaris als de zogenoemde zorgverantwoordelijke (degene die het zorgplan met dwangzorg op- en bijstelt).
Redelijke invoeringstermijn
Doordat de uitvoering van de Wzd nog veel onduidelijkheden kent, is tijdige voorbereiding onmogelijk. We pleiten daarom voor duidelijke randvoorwaarden en een redelijke invoeringstermijn. Eerder was afgesproken een invoeringstermijn van anderhalf jaar te hanteren zodat uitvoerders van de wet zich goed kunnen voorbereiden op de implementatie.
Meer informatie
LHV wil helderheid over rol huisarts in Wet zorg en dwang en Wet verplichte ggz
LHV bezorgd over nieuwe wetten Zorg en Dwang en Verplichte ggz
Bijlage | Grootte |
---|---|
![]() | 233.52 KB |