Voor en door huisartsen
 

UZI-passen nu digitaal aan te vragen

 
 
UZI-passen nu digitaal aan te vragen
Sinds 11 februari 2016 is het mogelijk om UZI-passen volledig digitaal aan te vragen. Hierdoor wordt het aanvragen gemakkelijker en wordt het verwerkingsproces verkort, waardoor uw pas voortaan binnen maximaal 7 werkdagen naar u wordt verzonden.

De digitale aanvraagmogelijkheid vervangt het papieren aanvraagformulier voor de volgende UZI-passen: de zorgverlenerpas, de medewerkerpas niet op naam en vernieuwingen. Door in te loggen met uw DigiD of met uw huidige UZI-pas kunt u UZI-passen digitaal aanvragen.

Digitaal aanvragen is helaas nog niet voor alle UZI-passen mogelijk. Het aanvragen van passen voor apotheekhoudende huisartsen, jeugdartsen, spoedeisende hulpartsen en zorgverleners art.34 Wet BIG gaat nog via een papieren formulier

Koppeling met Basisregistratie en BIG-register

De digitaal aanvraagfaciliteit is gekoppeld aan de Basisregistratie Personen en het BIG-register. Daardoor hoeft u na inloggen minder gegevens zelf in te vullen. Hierdoor wordt het aanvragen en verlengen van passen eenvoudiger en kunnen de passen sneller worden verzonden, namelijk binnen 7 werkdagen. Voor het in ontvangst nemen van de pas blijft identificatie met een fysiek paspoort of identiteitsbewijs noodzakelijk.

Veilige toegang tot gegevens

Zorgverleners gebruiken UZI-passen om zich te veilig te identificeren bij toegang tot digitale patiëntengegevens, bijvoorbeeld voor toegang tot het eigen HIS en voor het LSP. De uitgifte van UZI-passen wordt verzorgd door het UZI-register van het CIBG, een uitvoeringsorganisatie van het ministerie van VWS.

Het digitaal aanvragen van een UZI-pas kan via Uziregsiter.nl.