Vaste waarnemer: denk aan uw eigen klachtenregeling

 
Vaste waarnemer: denk aan uw eigen klachtenregeling
Werkt u als vaste waarnemer volgens de nieuwe overeenkomst voor praktijkmedewerking? Dan bent u verplicht om een eigen klachtenregeling te hebben en aan te sluiten bij een geschillencommissie. In dit bericht leest u er meer over, en leest u wat de nieuwe overeenkomst voor vaste waarnemingen inhoudt.

Als vaste waarnemer met een overeenkomst voor praktijkmedewerking moet u:

  1. Een klachtenregeling hebben
    Gebruik hiervoor de model Klachtenregeling
  2. Een klachtenfunctionaris hebben
    Dit kan in combinatie met het abonnement op de geschilleninstantie en kan dezelfde zijn als die van de praktijkhouder.
  3. Communiceren over de klachtenregeling naar praktijkmedewerkers en patiënten
    Stem met de praktijkhouder af over de wijze waarop praktijkmedewerkers en patiënten worden geïnformeerd over uw eigen klachtenregeling en wat dit betekent voor binnenkomende klachten. Hierop moet de standaardtekst op de praktijkwebsite worden aangepast. Bekijk onze voorbeeldtekst voor op uw website.

Verder geldt net als bij alle andere waarnemingen dat u aangesloten bent bij een geschilleninstantie en een kwaliteitsregister bijhoudt. Lees meer hierover in het dossier Wkkgz 

Verschil duurwaarneming en praktijkmedewerking

Wanneer kiest u voor een waarneemcontract voor duurwaarneming en wanneer voor praktijkmedewerking? We zetten de verschillen op een rij:

  1. De overeenkomst praktijkmedewerking kan worden afgesloten voor bepaalde of onbepaalde tijd. De overeenkomst van duurwaarneming geldt voor bepaalde tijd.
  2. In de overeenkomst praktijkmedewerking staat dat de waarnemer de bevoegdheid heeft om binnen de afgesproken praktijkuren zijn spreekuurtijden en visitetijden naar eigen inzicht in te delen. Dit is niet vermeld in de overeenkomst van duurwaarneming.
  3. In de overeenkomst van praktijkmedewerking staat dat bij klachten van patiënten over de waarnemer, de klachtenregeling van de waarnemer van toepassing is en de klachtenfunctionaris van de waarnemer de klacht zal behandelen. Lees meer over de klachtenregeling voor vaste waarnemers. In de overeenkomst van duurwaarneming is en blijft de klachtenregeling van de praktijk van toepassing.
  4. In de overeenkomst praktijkmedewerking kunt u kiezen voor een bepaling waarop de Belastingdienst de garantie heeft gegeven dat deze voldoet aan de (fiscale) voorwaarden voor “vrije vervanging” (optioneel). De overeenkomst van duurwaarneming bevat deze bepaling (nog) niet.

Meer over de verschillende waarneemcontracten

Tip: Twijfelt u over welk waarneemcontract voor uw situatie het beste is? Neem dan als LHV-lid gratis contact op voor kosteloos advies op maat via jz@lhv.nl.

Naar de contractgenerator