Spring naar content

Positieve testuitslagen geautomatiseerd van GGD naar huisartsen

Vanaf maandag 19 april krijgen huisartsen automatisch een bericht van de GGD als één van hun patiënten door de GGD positief is getest op het coronavirus. Eindelijk is dit voor heel Nederland geregeld, zodat huisartsen goed op de hoogte zijn als een patiënt in uw praktijk met corona is besmet.

Als iemand bij de GGD wordt getest, vraagt de GGD om toestemming aan die persoon om – in het geval van een positieve testuitslag – deze gegevens terug te mogen koppelen aan de eigen huisarts. Alleen als die toestemming is gegeven, wordt deze positieve testuitslag doorgegeven aan de huisarts.

Dankzij deze geautomatiseerde berichten, weet een huisarts direct of een patiënt die contact opneemt met de praktijk recent positief is getest. Daarnaast geeft het huisartsen de mogelijkheid om proactief te handelen bij patiënten met onderliggend lijden, als dat nodig is.

Hoe werkt deze uitwisseling?

Dankzij een koppeling met de ION-database (van stichting Inschrijving Op Naam), wordt gecheckt bij welke huisarts de betreffende persoon staat ingeschreven en wordt het bericht naar de juiste praktijk gestuurd. Het is daarom belangrijk dat de informatie in de ION-inschrijving altijd up-to-date is. 

De berichten voor positieve testuitslagen worden verstuurd als een ‘edifact medlab bericht’, met daarin de uitslag volgens het voorschrift voor diagnostische bepalingen vanuit de NHG. Dit betekent dat de test is omschreven met de volgende codering:

  • SCVR/SCVRRA voor een PCR-test
  • SCAT/SCATRA voor een antigeensneltest.

De uitslag die bij deze bepaling hoort is “32”, dit staat voor “positief”. Hoe deze informatie aan u getoond wordt hangt af van het Huisartsen Informatie Systeem (HIS) dat u gebruikt. Als u vragen heeft hierover raden we u aan hierover contact op te nemen met uw HIS-leverancier.

Meer informatie vindt u in deze factsheet.  

Langverwacht

Al sinds het begin van de corona-uitbraak bepleiten we een snelle uitwisseling van deze gegevens, zodat huisartsen en hun medewerkers niet onvoorbereid worden geconfronteerd met coronabesmette patiënten. Her en der waren er (tijdelijk) regionale oplossingen. Nu is er dan eindelijk een geautomatiseerde aanpak voor heel Nederland, die in alle HIS’en werkt.

GGDGHOR NL meldt ons over de vertraging: “Iedereen binnen en buiten dit project had de functionaliteit graag eerder in werking gezien. Door het grote aantal ICT-ontwikkelingen binnen GGD GHOR Nederland, gekoppeld aan het beleid rond de infectieziektebestrijding, moet er constant geprioriteerd worden. Hierbij zijn verschillende belangen afgewogen en is tussentijds meerdere malen besloten andere projecten meer prioriteit te geven. Ook is ervoor gekozen de vaccinatieberichten aan huisartsen die afgelopen maand live zijn gegaan, voorrang te geven ten opzichte van de positieve testuitslagen. We zijn blij dat de koppeling met de positieve testuitslagen nu ook operationeel is.”

Om deze uitwisseling voor elkaar te krijgen, was de inzet van verschillende partijen nodig. GGD GHOR Nederland, LHV, Stichting Inschrijving Op Naam, Vecozo, Enovation en Yenlo zijn hierin samen opgetrokken.

Nieuws

De afgelopen dagen hebben we vragen binnengekregen over de organisatie van de Covid-vaccinaties in 2024. Hieronder een kort overzicht van

Als je in de zorg werkt en direct contact hebt met patiënten, dan kun je dit najaar een coronaprik halen

Tijdens de landelijke ledenvergadering op dinsdag 30 mei werden de afgevaardigde ambassadeurs bijgepraat over de ontwikkelingen in de structurele bekostiging