De andere kant van het succes

 

Foto van Ella KalsbeekAls nieuwkomer bij de LHV is het me de afgelopen tijd opgevallen hoe populair de huisarts is, bij patiënten, het publiek en beleidsmakers. Dat verbaast me overigens zeker niet. Welke zorgverlener helpt zoveel mensen, tegen relatief weinig geld? De huisarts is succesvol.

Als huisarts heeft u in de afgelopen decennia goed ingespeeld op dat succes en flexibel meebewogen met de veranderende zorgvraag. Dat geldt ook voor de praktijk waarin u werkt. Op werkbezoek in Brabant bezocht ik een praktijk met vier huisartsen en twee aios, vijf praktijkondersteuners en een aantal assistentes en receptionistes. Een geweldig team, rondom de patiënt.

Het succes van de huisarts zit er immers in dat hij primair een dokter is, en niet (alleen) de manager van een huisartsenpraktijk. Vaker dan vroeger wordt echter van huisartsen verwacht dat zij structureel uren steken in het maken van beleid, bijvoorbeeld in overleg met de gemeente en in sociale wijkteams. En veel huisartsen zijn daarnaast ondernemer, werkgever en (mede)bedrijfsvoerder. We moeten oppassen dat we niet het kind met het badwater weggooien. De kern blijft de patiënt en de huisarts als zijn dokter.

‘Kan ik alles wel even goed blijven doen?’ hoor ik van huisartsen. ‘Met deze populatie aan patiënten, met allerlei nieuwe taken erbij…’: huisartsen lopen soms tegen grenzen aan. Of verwachten dat dit in de komende tijd tegen gebeurt. Natuurlijk is het goed en nodig om het gesprek met uw gemeente te voeren over de hervormingen en de invulling van de zorg in uw gemeente. Maar als dat betekent dat van huisartsen wordt gevraagd om bijvoorbeeld wekelijks daarover overleg te voeren, is dat teveel gevraagd. Succes moet geen valkuil worden. Ik zou daarom graag zien dat wij in 2015 een fundamentele discussie met elkaar voeren over waar de grenzen voor de huisarts liggen. Met elkaar en ook met andere zorgverleners. Als dít er bij komt in de huisartsenzorg, past dat nog? En moet er desnoods iets vanaf? Zo’n discussie is nodig, om te zorgen dat de huisarts succesvol kan blijven. Om de kwaliteit van de huisartsenzorg te kunnen garanderen, ook in sterk veranderende tijden. En om het vak aantrekkelijk te houden om in te werken, ook in de toekomst.

Ella Kalsbeek
Voorzitter LHV