Voor en door huisartsen
 

De LHV Huisartsendag is meer dan een beurs

 

De eerste LHV Huisartsendag wordt een nieuw evenement vol inspiratie, interactie en innovatie, met de focus op huisartsen. Het gebeurt allemaal op zaterdag 18 april 2020 in het World Forum in Den Haag.

Tip: lees hieronder het volledige artikel of download de pdf

Na elf edities van een succesvolle Huisartsbeurs presenteert de LHV volgend jaar in april een nieuw evenement: de LHV Huisartsendag. Voor alle huisartsen: praktijkhouders, waarnemers, huisartsen in loondienst en huisartsen-in-opleiding.

‘Het is een uitdaging om te blijven vernieuwen’, legt LHV-projectleider Monique Roedoe uit. ‘Daarom pakken we het in 2020 anders aan. We gaan naar een nieuwe locatie en richten ons exclusief op huisartsen, met meer mogelijkheden voor  ontmoeting en contact tussen huisartsen en met de LHV. De Huisartsendag wordt méér dan een beurs.’

De inhoud van de dag wordt ook flink vernieuwd. Het overkoepelende thema is ‘Balans in de praktijk van morgen’. Dat wordt uitgewerkt in drie thema’s: de nieuwe dokter, de krachtige dokter en de digitale dokter. Elk thema krijgt een eigen ‘wereld’, met themasessies, debatten en workshops. Daarnaast zijn er stands van de LHV, partnerorganisaties en andere exposanten met relevante informatie, demo’s en (praktische) hulpmiddelen.

‘Met de drie gekozen thema’s laten we de kansen en uitdagingen voor de huisartsenzorg zien’, vertelt Roedoe. ‘De nieuwe dokter gaat over een toekomstbestendige praktijk en vak. Hoe bereid je je voor op de kansen en uitdagingen in het vak en hoe maak je je praktijk en huisvesting duurzaam? De krachtige dokter gaat over vitaliteit en werkplezier. Er wordt in deze tijd veel gevraagd van de huisartsenzorg. Hoe blijf je als huisarts zelf en ook samen met je collega’s en  je team krachtig overeind? De digitale dokter gaat over digitale en technische innovaties en nieuwe mogelijkheden voor patiëntencontacten. Hoe kunnen die mogelijkheden je werk makkelijker en leuker maken, zonder dat je een digi-expert hoeft te zijn?’

Vernieuwd en vertrouwd

In de drie werelden en op een centraal plein daartussen is de LHV te vinden, met alle dienstverlening die de vereniging in huis heeft. Adviseurs staan klaar om vragen van leden te beantwoorden over zaken als de cao en medewerkers, declareren, praktijkovername, de Wet DBA en praktijkhuisvesting en ook de LHV Academie presenteert haar aanbod. In het LHV Café presenteert ledenblad de Dokter zich live, met interviews met sprekers naar aanleiding van themasessies. Natuurlijk is er ook het bekende skillslab, waar huisartsen vaardigheden kunnen leren of verbeteren. Roedoe: ‘We vernieuwen, maar houden zeker ook vertrouwde dingen overeind. Het blijft dus ook een dag die huisartsen accreditatiepunten oplevert.’

De hele dag door krijgen huisartsen informatie en inspiratie, maar ook instrumenten en ideeën waarmee ze meteen zelf aan de slag kunnen. Roedoe: ‘Doordat we ons specifiek op huisartsen richten, gaat het over dingen die huisartsen nodig hebben en waar ze verder mee kunnen, in welke situatie ook.’

Vanaf deze editie wordt de LHV Huisartsendag een betaald evenement. ‘Zo kunnen we inhoudelijk volledig onafhankelijk zijn. Huisartsen gaven aan dat ze daar groot belang aan hechten en bereid waren voor de dag te betalen. Bij dit evenement is daarom geen sprake meer van sponsors. Bezoekers betalen dit eerste jaar een speciale introductieprijs en LHV-leden hebben vanzelfsprekend een streepje voor, voor hen geldt een ledenkorting van 45 procent.’

Het programma van de LHV Huisartsendag krijgt de komende maanden verder invulling. Alle informatie en inspirerende voorbeeldverhalen worden via nieuwsbrieven, de website LHVHuisartsendag.nl en ons ledenblad de Dokter verspreid.

Charlotte Vreede, voorzitter LOVAH, aankomend huisarts

‘Met alle uitdagingen het mooiste vak dat er is’

De nieuwe huisarts is trots op zijn vak, kent zijn grenzen en werkt nauw samen met andere zorgdisciplines en met het sociale domein. LOVAH-voorzitter Charlotte Vreede staat al te springen.

'De zorg verandert en de huisartsenzorg dus ook. Er komt meer zorg van de tweede naar de eerste lijn, er wonen steeds meer oudere mensen langer thuis. Als we de zorg persoonsgerichter en efficiënter willen maken, moeten we veel meer multidisciplinair werken, dus samen met de tweede lijn, maar ook met wijkzorg, maatschappelijk werk, jeugdartsen en fysiotherapeuten. En natuurlijk ook met het eigen ondersteunend team.

We zien de veranderingen aankomen en kunnen daar dus nu al op inspelen. Het is heel belangrijk dat jonge dokters interprofessioneel worden opgeleid, dus met andere zorgverleners met wie ze gaan samenwerken. Ik zou ook meer aandacht willen voor een persoonlijk ontwikkelingsplan, met ruimte voor eigen interesses. Voor de ene huisarts kan dat praktijkmanagement zijn, voor de ander preventie, onderzoek, chirurgie of bestuur.

Ik denk dat het vak leuker blijft als je het verbreedt en ook verbindt met je interesses. Welke huisartsen ik het meest inspirerend vindt? Huisartsen die nieuwe dingen blijven ontdekken, die soms een omweggetje maken of nemen en kritisch naar zichzelf blijven kijken.

De nieuwe dokter kan zeker ook goed omgaan met de werkdruk. Hij coördineert en regisseert, maar behoudt daarbij het persoonlijk contact met de patiënt. Want dat is misschien wel de belangrijkste kernwaarde van ons vak. Wat mij betreft blijft dit het mooiste vak dat er is. Met alle uitdagingen die erbij horen. Zoals: hoe bereiden we ons voor op de vergrijzing en de toenemende zorgvraag? Hoe gaan we om met de digitalisering terwijl zoveel mensen in Nederland laaggeletterd zijn? Over dat soort vraagstukken moeten we het met elkaar hebben.'

 

De digitale dokter

Bart van Pinxteren, huisarts in Utrecht

‘Op het grote scherm ziet de patiënt wat ik intyp’

Als supermarkten, winkels, banken en de reisbranche digitaliseren, kan de zorg niet achterblijven. Volgens Bart van Pinxteren, huisarts in Utrecht, helpt ict om de kwaliteit van de zorg te verhogen en het werk van de huisarts leuker te maken.

‘Vroeger kon je nog denken dat ict iets voor techneuten was. Nu weten we dat ict kan helpen om het contact te verbeteren, om patiënten beter te informeren en om samen beslissingen te nemen over de behandeling. De patiënt krijgt toegang tot zijn eigen dossier en veel meer informatie. Hij kan meedenken. Ik zie dat als een voordeel: je deelt de verantwoordelijkheid met de patiënt.

Ik heb mijn werktafel tegen de muur gezet en ontvang mijn patiënten in een zithoek. Mijn stoel heeft een kleine draaitafel met een toetsenbord en monitor. Aan de muur komt nog een groot beeldscherm. De patiënt kan dan zien wat ik intyp, ook kan ik er dingen op laten zien. Ik denk dat het helpt om de patiënt meer inzicht te geven en meer te betrekken bij zijn eigen gezondheid.

Digitalisering gaat de zorg verbeteren. De patiënt gaat straks naar de website van de huisartsenpraktijk, vult in wie hij is en wat zijn klacht is. De digitale assistent stelt zo nodig verhelderende vragen. Vervolgens wordt de patiënt doorgeleid naar het spreekuur van de huisarts of van de assistent, of hij krijgt informatie over wat hij zelf kan doen en waarom het beter is om nog even af te wachten. Ook kan de digitale assistent aangeven dat er metingen en onderzoeken nodig zijn. Zo mogelijk gebeurt dat bij de assistent. De patiënt gaat meteen met de uitslagen naar de huisarts, waardoor consulten veel efficiënter en effectiever worden.

Patiënten met een chronische ziekte gaan thuis zelf veel meer metingen doen. De uitslagen komen via een app in hun patiëntendossier terecht. Dat bespaart de patiënt een gang naar de huisartspraktijk en levert de huisarts meer en betrouwbaarder informatie op. Wij hebben hier zelf al ervaring mee. Er zijn patiënten die tijdens het consult altijd een te hoge bloeddruk hebben en daarom pillen voorgeschreven krijgen, terwijl uit de metingen thuis blijkt dat hun bloeddruk prima is.

Er zijn patiënten die moeite hebben met digitalisering: laaggeletterden, anderstaligen, mensen met een beperking. Toch weet ik zeker dat we bijna iedereen kunnen bereiken als we er tijd en moeite voor doen om passende instrumenten te ontwikkelen. Daarom moeten wij ons als huisartsen actief met de ontwikkeling van ict bemoeien. Dat mogen we niet overlaten aan commerciële ontwikkelaars.

Ook op het gebied van preventie kunnen we via digitalisering en kunstmatige intelligentie nog heel veel winst behalen. Die zorg kunnen we er nu als huisartsen niet eens bij hebben. Innoveren gaat alleen niet vanzelf. Plan er dus wekelijks tijd voor in of maak er een taak van voor de praktijkmanager. Anders komt het er niet van. Het punt is: als een innovatie eenmaal goed werkt, wil je niet meer terug.’

 

Monique Smeets en Lotte Theunissen, huisartsen in Baexem

‘Een positieve houding krijg je terug van het team en de patiënten’

Monique Smeets en Lotte Theunissen hebben samen een praktijk in Baexem. Een geolied prettig team, genoeg tijd voor patiënten en denken in oplossingen en uitdagingen, maakt van hen krachtige dokters.

Monique Smeets: ‘Om een krachtige dokter te zijn, heb je een goede basis nodig. Daar hebben wij bewust in geïnvesteerd. We hebben een mooie, ruime en moderne praktijk, binnen een gezondheidscentrum waar een goede sfeer hangt en we werken volgens de Lean-principes. Daarbij zijn we een geaccrediteerde praktijk. De onderlinge communicatie is heel open en laagdrempelig en – heel belangrijk – we nemen de tijd voor onze patiënten. Om dat te kunnen doen hebben we geïnvesteerd in capaciteit; oudere patiënten krijgen bijvoorbeeld standaard een dubbel consult. Zo hebben we niet alleen tijd om de klacht bespreken, maar ook om in te gaan op de vraag achter de vraag en om onze oprechte interesse in de patiënt te tonen. Mensen waarderen dat enorm en voor ons betekent het meer kwaliteit en diepgang in ons werk.’

Lotte Theunissen: ‘Het werkt als een cirkeltje: wij werken met veel enthousiasme transparant samen met het team en krijgen openheid en transparantie van het team terug en dus werkplezier. Wij treden met het hele team patiënten positief tegemoet en krijgen waardering van patiënten terug. Ze merken dat er een plezierige laagdrempelige sfeer in de praktijk heerst, met ruimte voor humor. Dat creëert vertrouwen.’

Monique Smeets: ‘Hoe je het volhoudt hangt voor mij vooral samen met organisatie. Iedereen in de praktijk krijgt ruimte om iets met de eigen affiniteiten te doen, alles loopt gestructureerd en we hebben een plezierige samenwerking met de andere zorgverleners binnen het gebouw. Het werk zelf geeft mij ook enorm veel energie. In welk ander vak heb je het voorrecht zo dicht bij het wezenlijke van mensen te komen?’

‘Kracht heeft voor mij ook te maken met veerkracht: denken in oplossingen en uitdagingen in plaats van problemen. Ik heb elf jaar heel plezierig samengewerkt in een maatschap met mijn collega die afgelopen zomer met haar gezin heeft gekozen voor een nieuwe uitdaging in Amerika. Er was wel even wat veerkracht voor nodig om die boodschap persoonlijk en binnen het werk een plek te geven. Gelukkig vond ik Lotte binnen de groep huisartsen die ik opleid. Veranderingen zijn lastig, maar ze zorgen ook voor dynamiek en nieuwe uitdagingen. Je kiest zelf van welke kant je er tegenaan wilt kijken.’

Lotte Theunissen: ‘Ik heb het laatste jaar van mijn opleiding in deze praktijk gewerkt en het afgelopen jaar als waarnemer. Toen onze collega naar Amerika ging, kwam er een gigantische uitdaging op mijn pad die ik met beide handen heb aangenomen. Deze praktijk draait zoals ik het zelf ook zou willen inrichten. De uitdaging is dan ook om zonder al te veel grote veranderingen er toch mijn eigen stempel op te drukken. Ik voel in deze praktijk en met dit team de ruimte om te groeien in mijn rol als praktijkhouder.’

 

Zaterdag 18 april 2020 is het zover: dan verzamelen ruim 2.000 huisartsen zich in het World Forum in Den Haag voor de eerste editie van de LHV Huisartsendag. In de loop van november start de kaartverkoop op LHV Huisartsendag.nl.

BijlageGrootte
PDF-pictogram De Dokter nr. 5, LHV Huisartsendag840.85 KB