RET helpt huisarts en patiënt om ware probleem te herkennen

 

“De dokter vindt mij een zeur” of “Ik mag de patiënt niet laten zien dat ik twijfel”. Nare gedachten als deze beïnvloeden het gedrag van mensen, van patiënten én van huisartsen. Goed dus om ze boven tafel te krijgen, zonodig te ontzenuwen en om te zetten in positieve ideeën. De rationeel-emotieve therapie (RET) reikt de huisarts daarvoor bruikbaar gereedschap aan.

Anne Vervoort rondde een jaar geleden haar huisartsenopleiding af en is invaller in de regio Nijmegen. Negatieve gedachten komt ze maar al te vaak tegen in haar werk. “Soms zit er een bepaalde lading in het verhaal van een patiënt, waar je iets mee moet, maar waar je niet direct achterkomt.” Ze noemt het voorbeeld van de patiënt die op dramatische toon ‘nee, nog niet’ antwoordt als haar wordt gevraagd of ze koorts heeft. “Daar zit een verhaal achter. Zonde als je zo’n signaal laat liggen.” Bram Smits, sinds 2008 huisarts in Hoevelaken, kent het ook. “Toen ik hier begon, heb ik veel gesprekken gevoerd om mijn patiënten goed te leren kennen. Achterover in de stoel, in de luistermodus. Soms werd ik geconfronteerd met ingewikkelde psychische, sociale of maatschappelijke problemen. Vaak wist ik dan ook niet meer te zeggen als: ‘Wat vervelend voor u’. Als huisarts ben ik wetenschappelijk opgeleid – alles moet evidence based zijn -, maar in de psyche is één en één niet altijd twee.”