Huisartsen werken aan hun interne transparantie via NHG-Praktijkaccreditering, toetsgroepen zoals het FTO en per 1 februari 2015 met het visitatieprogramma.
Daarnaast is er een externe vraag om transparantie: patiënten willen informatie om keuzes te kunnen maken, zorgverzekeraars willen zien wat zij krijgen voor de ingekochte zorg en de overheid wil de kwaliteit van zorg monitoren en handhaven.
Indicatoren op basis van kernwaarden huisartsenzorg
Er zijn op dit moment heel veel indicatoren voor huisartsen beschikbaar, maar deze meten niet de kern van de huisartsenzorg. Juist door inzicht te geven in de kernwaarden van de huisartsenzorg - generalistisch, persoonsgericht en continu - worden de positie van u als huisarts en de relatie met uw patiënten versterkt. De LHV streeft daarom naar één beperkte eenduidige set aan indicatoren, die vanuit het patiëntenperspectief kijkt en waarin de kernwaarden worden gemeten.
Duidelijke presentatie
Transparantie in de huisartsenzorg kan volgens de LHV niet zonder een duidelijke presentatie van de geleverde zorg: een overzichtelijke website, met etalage-informatie en een goede omgeving. In 2015 biedt de LHV haar leden instrumenten om dit eenvoudig te realiseren.
Bijlage | Grootte |
---|---|
![]() | 158.4 KB |