Voor een gezonde huisartsenzorg
 

Praktijkwebsite

 
 
Uw website is het visitekaartje van uw praktijk. Zorg dat deze altijd actueel en betrouwbaar is en zet de belangrijkste informatie op de homepage: adres, telefoonnummers, openingstijden en bereikbaarheid. Op deze pagina leest u waar u nog meer rekening mee moet houden.

Uw website is in de eerste plaats een informatiekanaal voor uw patiënten en voor mensen op zoek naar een huisarts. De teksten op deze pagina’s zijn gericht op deze basisfunctie.

Handige checklist voor uw website

Vrijwel iedere huisartsenpraktijk heeft een website. Niet zelden kan deze nog wel een verbeterslagje gebruiken. Waaraan moet zo’n site in elk geval voldoen? En hoe pak je het aan als je de praktijksite wilt verbeteren of een nieuwe wilt bouwen? LHV-ledenblad De Dokter besteed aandacht aan praktijkwebsites. Download het volledige artikel

Basiseisen aan uw website

Zorg in ieder geval dat uw website voldoet aan de onderstaande top 5 van basiseisen. Heeft u weinig tijd om uw website te onderhouden, beperkt u zich dan tot deze top 5. Liever een website van één of twee pagina’s die actueel is, dan een uitgebreide website die snel veroudert.

Lees verder 

  1. Adres en telefoonnummers op de homepage
    Een patiënt zoekt snel nog even het praktijkadres op voor in de routeplanner. Of hij wil nú bellen voor een afspraak. Ook de nummers van de spoedlijn en de huisartsenpost horen op de homepage thuis.
  2. Snel zicht op openingstijden en bereikbaarheid
    Heeft u een inloopspreekuur of telefonisch spreekuur? Wanneer kan een patiënt het beste bellen voor een afspraak of uitslagen? Denk ook aan het vermelden van parkeermogelijkheden en vervanging bij vakantie.
  3. Actuele informatie over medewerkers
    Uw patiënten willen graag weten met wie ze te maken kunnen krijgen in uw praktijk. En wie is wanneer aanwezig? Zorg dat deze informatie actueel is, anders verliest uw website aan betrouwbaarheid. Stelt u de verschillende teamleden voor zoals de POH en de assistenten en benoem hun rol.
  4. Website toont goed op mobiel apparaat
    Eén op de drie bezoekers bekijkt uw website op een tablet of een smartphone, thuis of onderweg. Ook dan moeten de belangrijkste gegevens direct zichtbaar zijn.
  5. Vormgeving is aantrekkelijk
    Uw website is onderdeel van uw praktijk en een belangrijk visitekaartje. Een aantrekkelijke vormgeving met aansprekende fotografie,  bijvoorbeeld van uw praktijk, kan ook erg helpen om uw patiënten naar de juiste informatie te leiden.


Beveiliging van uw website

Als uw praktijkwebsite uitsluitend bestaat uit webpagina’s die informatie bieden aan uw patiënten, hoeft u geen extra maatregelen te nemen om de website te beveiligen.

U moet wel beveiligingsmaatregelen nemen als u formulieren op uw website heeft staan, zoals inschrijven voor uw praktijk, herhaalrecept aanvragen of een contactformulier. In dat geval worden er via uw website persoonsgegevens verstuurd via internet en bent u verplicht maatregelen te nemen om deze gegevens goed te beschermen.

Lees verder

Als u een praktijkwebsite heeft via een van de bekende aanbieders en u gebruikt de officiële modules van deze aanbieder, dan is de beveiliging goed geregeld. Een voorbeeld van zo'n aanbieder is Praktijkinfo. U ziet dat de beveiliging geregeld is doordat uw website begint met https. De naam van uw website ziet er als voglt uit: https://uwpraktijknaam.praktijkinfo.nl.

Heeft u uw website in eigen beheer laten maken, zorg dan dat de website beveiligd is met een beveiligingscertificaat (SSL-certificaat). U kunt dit regelen met de technisch beheerder van uw website. Met zo’n certificaat zorgt u ervoor dat de gegevens versleuteld worden en niet leesbaar zijn voor kwaadwillenden. De beveiliging is voor uw patiënten zichtbaar door het ‘slotje’ in de adresbalk en doordat uw domeinnaam begint met https:
Voorbeeld van beveiligde website

De kosten van een beveiligingscertificaat zijn ongeveer 100 euro per jaar. Bij een website via een aanbieder als Praktijkinfo zijn deze kosten bij het abonnementsbedrag inbegrepen.


Onderhoud van uw website

Uw website heeft regelmatig onderhoud nodig. Het is belangrijk dat uw website actueel blijft. Een website die achterhaalde informatie bevat, schiet zijn doel voorbij en heeft een negatieve uitstraling op uw praktijk. Patiënten zullen de overige informatie op de website ook wantrouwen en bezoeken de website niet meer. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de openingstijden tijdens vakanties en feestdagen ook direct daarna weer verwijderd worden.

Lees verder

Wekelijks onderhoud

Wij adviseren u om de website wekelijks te controleren op een aantal punten. Het handigst is om dit te doen op een vast moment in de week, bijvoorbeeld iedere vrijdagochtend. Heeft u een omvangrijke website, controleert u dan ieder kwartaal de volledige website op actualiteit en relevantie van de informatie.

Tip: Zet uw website ook op de agenda van uw werkoverleg.

Tijdens het wekelijks onderhoud controleert u de volgende zaken:

  • Is de website nog bereikbaar?
  • Is uw website nog goed vindbaar?
  • Is de basisinformatie op de homepage nog actueel (openingstijden, bereikbaarheid)?
  • Klopt het vermelde personeel nog?
  • Moeten er foto’s vervangen worden?

Vindbaarheid van uw website

Het is belangrijk dat uw praktijkwebsite snel gevonden kan worden via een zoekmachine zoals Google. Als mensen de naam van uw praktijk kennen, is uw website doorgaans snel gevonden. Bij een zoekopdracht ‘huisarts’ in combinatie met uw vestigingsplaats wordt het lastiger. Er is concurrentie van andere praktijken en van diverse websites die informatie over huisartsen aanbieden, zoals www.zorgkaartnederland.nl.

Wat u zelf kunt doen

In Nederland gebruikt 93 procent van de internetgebruikers Google als zoekmachine, op een mobiel apparaat zelfs 98 procent. Wilt u precies weten hoe u Google kunt helpen uw website goed te vinden, dan kunt u de richtlijnen van Google zelf bekijken.

Hieronder volgen enkele tips die u meestal snel in de praktijk kunt brengen.

  • Schrijf heldere teksten op uw website. Zeker de titels en tussenkopjes moeten direct begrijpelijk zijn, maar ook de verdere teksten op uw website.
  • Zet titels en tussenkopjes op de daarvoor bestemde plaats in het systeem waarmee u uw website beheert. Op deze manier herkent Google ze ook als titels en tussenkopjes.
  • Zorg voor links naar uw website. Google vindt websites waar veel naar gelinkt wordt belangrijk. Zorg dat uw website vermeld staat op bijvoorbeeld de website van uw gemeente en andere websites. Bent u actief op social media zoals Twitter? Link dan ook naar uw website via berichten op deze media.
  • Gebruik Google Places. Als u  uw praktijk aanmeldt op Google Places, zal er bij een zoekopdracht een kaartje verschijnen met daarop uw praktijk en de bereikbaarheid. Het gebruik van Google Places is gratis, u heeft wel een Google-account nodig om uw praktijk hierop aan te melden. Let op: als u Google Places gebruikt, wordt het wel mogelijk voor andere internetgebruikers om een recensie te koppelen aan uw locatie.


Starten met een (nieuwe) praktijkwebsite

Heeft u nog geen praktijkwebsite of bent u niet tevreden met uw huidige website? Hieronder leest u welke stappen u dan kunt ondernemen en waar u aan moet denken.

Lees verder

Zelf doen of abonnement?

Natuurlijk kunt u helemaal zelf een website maken met (vaak gratis) oplossingen zoals Wordpress. Of kent u iemand die dit voor u kan doen. Dit kan een goedkope oplossing zijn en het is leuk om op deze manier zelf aan de slag te gaan. Bedenk echter dat u dan ook zelf verantwoordelijk bent voor de hosting, (beveiligings)updates van de website en het technisch onderhoud. En daar zit u misschien niet op te wachten.

Meestal zult u daarom een abonnement afsluiten bij een aanbieder die een kant-en-klare oplossing biedt, die u kunt aanpassen naar eigen wens. U kunt dan kiezen uit een aantal standaard sjablonen, waarbij u de kleuren kunt aanpassen en uw eigen logo kunt plaatsen. Tegen een meerprijs kunt u vaak ook een geheel eigen ontwerp laten maken.

Kosten

De kosten van abonnement zijn afhankelijk van de mogelijkheden die worden geboden. Als u een website wilt zonder extra diensten, reken dan op een maandelijks bedrag van rond de 30 euro. Met extra diensten kan dit oplopen tot meer dan het dubbele. Soms wordt een modulestructuur gehanteerd, waarbij u tegen meerprijs extra functionaliteiten kunt aanschaffen. Het kan ook voorkomen dat extra functionaliteiten in één pakket worden aangeboden.

Naast de abonnementskosten zijn er vaak opstartkosten die u eenmalig betaalt. De hoogte hiervan is afhankelijk van wat u zelf doet en wat u de leverancier laat doen. Soms kunt u ook de aanbieder inschakelen om goede teksten of fotografie te verzorgen.

Voorbereiding

Voordat u aan de slag gaat, is het belangrijk uzelf een aantal vragen te stellen. Laat u niet direct verleiden door de functionaliteiten die allemaal worden aangeboden, maar bepaal eerst waar uzelf en uw patiënten behoefte aan hebben.

  • Heb ik tijd om mijn website zelf te onderhouden of kan ik iemand in de praktijk hiervoor verantwoordelijk maken? Bedenk dat een website ook onderhouden moet worden en voorzien moet worden van de juiste (actuele) informatie. Kunt u hier weinig tijd aan besteden, beperk u dan tot een website met alleen de basisinformatie.
  • Heb ik tijd om mijn website zelf in te richten? Denk aan het schrijven van teksten, verzamelen of laten maken van foto’s, aanmaken van pagina’s, etc.
  • Heb ik behoefte aan extra technische oplossingen, zoals een e-mailnieuwsbrief, een eigen domeinnaam, eigen e-mailadressen?

Extra diensten

  • Wilt u uw patiënten extra diensten aanbieden zoals herhaalrecepten aanvragen, e-consult, online afspraken maken?
  • Wilt u nu of in de toekomst e-healthdiensten aanbieden?
  • Wilt u een koppeling met uw HIS?
  • Beschikt u al over (een van) deze diensten en wilt u deze ook via de nieuwe website blijven aanbieden?

Op zoek naar een aanbieder

Heeft u een aanbieder van een website op het oog, stel dan een aantal kritische vragen. De vragen hieronder kunnen u daarbij op weg helpen. Als u met een van de grotere aanbieders in zee gaat (Praktijkinfo, Pharmeon) zijn deze zaken overigens doorgaans goed geregeld. Vraag ook zeker referenties bij collega’s.

  • Is het een betrouwbare aanbieder?
  • Wordt er geen reclame getoond op uw praktijkwebsite?
  • Heeft u 100 procent zeggenschap over wat er wordt getoond op de website?
  • Kunt u kiezen uit verschillende ontwerpen?
  • Kunt u makkelijk zelf teksten aanpassen, pagina’s bijmaken, foto’s aanpassen?
  • Kunt u een eigen domeinnaam krijgen?
  • Wat doet de aanbieder aan vindbaarheid? Is het daarvoor geoptimaliseerd? En kan de aanbieder hierbij helpen?
  • Kan de aanbieder helpen bij de inrichting van de site?
  • Zijn de functionaliteiten voor u genoeg?
  • Heeft de aanbieder een goed bereikbare support afdeling?
  • Zijn er mogelijkheden voor een eigen e-mailadres?
  • Zijn er voorbeeldsites met het betreffende systeem?
  • Betreft het een alles-in-1-pakket of een modulestructuur?
  • Is de website geoptimaliseerd voor gebruik op een mobiele telefoon?
  • Is de vormgeving van deze tijd?

Praktijkinfo

Praktijkinfo is een product van uitgeverij BSL. Het is een van de grootste aanbieders van praktijkwebsites. Als LHV-lid profiteert u van 30 procent korting op de abonnementsprijs van Praktijkinfo, startende huisartsen ontvangen in het eerste jaar zelfs 50 procent korting.

Met Praktijkinfo maakt u in een handomdraai een eigen website. En het mooie is: u hoeft hiervoor geen technische kennis is huis te hebben. Er is al veel voorwerk voor u gedaan en via modules zet u eenvoudig praktijkinformatie online. Wilt u toch liever wat extra hulp bij de realisatie van uw website? Dan kunt u gebruik maken van de geaccrediteerde workshop aan huis van Praktijkinfo. Meer over Praktijkinfo

Een andere aanbieder van praktijkwebsites met een vergelijkbare prijsstellingen is Pharmeon.

Herhaalrecepten en online afspraken maken

Een praktijkwebsite is vaak ook de toegangspoort voor extra diensten, zoals herhaalrecepten aanvragen, online afspraken maken, e-consult of inzage in het HIS. Deze extra diensten kunt u vaak los aanschaffen en zijn niet vast verbonden met uw website. Voor tips hierover verwijzen we door naar de website van het NHG.