Hoe zorg je voor een goed bereikbare huisartsenpraktijk?
Goede bereikbaarheid betekent dat jouw huisartsenpraktijk overdag grotendeels telefonisch bereikbaar is voor patiënten. Daarnaast kun je de toegankelijkheid verbreden met digitale mogelijkheden.
Zorg dat de praktijk in ieder geval telefonisch bereikbaar tijdens de belangrijkste momenten van de dag:
- tussen 08.00 en 10.00 uur
- en tussen 15.00 en 17.00 uur
Het uur tussen 17.00 en 18.00 uur valt meestal onder de huisartsenpost. Een praktijk die overdag goed bereikbaar is, voorkomt extra druk in de ANW-diensten.
Zie ook de LHV-richtlijnen Bereikbaarheid en beschikbaarheid
Digitale bereikbaarheid: kansen en aandachtspunten
Naast telefonie kun je jouw praktijk beter bereikbaar maken met digitale mogelijkheden:
- Patiëntenportaal
- Praktijkwebsite met actuele informatie
- E-mail of beveiligde chat
- App of videoconsulten
Let daarbij op veiligheid en privacy: gebruik alleen middelen die voldoen aan de geldende (beveiligings)richtlijnen.

Nascholing Nieuwe communicatiemiddelen in de praktijk
In de nascholing Nieuwe communicatiemiddelen in de praktijk leer je:
- hoe je bereikbaar blijft ondanks personeelstekort
- welke digitale middelen goed werken
- hoe je veilig communiceert met patiënten en collega’s
Informeer patiënten bij afwezigheid
- Start het keuzemenu op je telefoonbeantwoorder altijd met de optie voor spoed.
- Bij afwezigheid overdag moet duidelijk zijn waar patiënten en collega-zorgverleners naartoe moeten.
- Buiten praktijkuren moet helder zijn hoe de huisartsenpost bereikt kan worden.
Willen je patiënten flexibele openingstijden?
Doordat winkels buiten kantoortijden open zijn, verwachten patiënten deze flexibiliteit ook steeds vaker van de huisarts. Overweeg je ruimere openingstijden? Ga dan eerst na wat de behoefte van je patiënten precies is: willen ze inderdaad buiten kantoortijden naar de dokter kunnen. En hebben ze daarbij een voorkeur voor de ochtend, de avond of het weekend.

Zelf de telefoon opnemen?
Huisartsen kiezen er vaker voor om zelf (tijdelijk) de telefoon op te nemen. Soms uit nood, soms juist bewust. Dit geeft soms meer regie en direct inzicht in de zorgvraag. Lees hun ervaringen in het artikel: ‘Ik heb nu veel meer regie’.

Checklist Bereikbaarheid
Met de LHV-checklist Bereikbaarheid kun je eenvoudig toetsen of jouw praktijk goed bereikbaar is en zien welke punten nog verbeterd kunnen worden.
Patiënt woont te ver weg
Bij spoed span je je volgens de richtlijnen in om binnen 15 minuten bij de patiënt te zijn. Wonen patiënten te ver weg en blijven ze bij je ingeschreven? Gebruik dan het LHV-stappenplan Beëindigen behandelingsovereenkomst om hier goed mee om te gaan.
Veelgestelde vragen over bereikbaarheid van de huisartsenpraktijk
Zorg dat de telefoonbeantwoorder duidelijk vermeldt waar patiënten terechtkunnen bij afwezigheid. Spoed moet altijd als eerste optie genoemd worden.
Als je binnen 15 minuten niet ter plaatse kunt zijn, kun je overwegen het behandelcontract te beëindigen. Gebruik hiervoor het LHV-stappenplan Beëindigen behandelingsovereenkomst .
Gebruik de LHV-checklist Bereikbaarheid om je eigen praktijk te toetsen en te verbeteren.
Ja, je kunt ruimer openingstijden overwegen, bijvoorbeeld vroeg in de ochtend, ’s avonds of in het weekend. Onderzoek eerst of hier daadwerkelijk behoefte aan is bij je patiënten.
Meer weten?
Met vragen over bereikbaarheid van je praktijk kun je terecht bij: Renske Kramer, LHV-beleidsadviseur
