Spring naar content

Zo maak je jouw praktijk bereikbaar

De bereikbaarheid van huisartsenpraktijken is de afgelopen jaren steeds verder verbeterd. Waar liggen nog kansen? Op deze pagina vind je handige tools waarmee we je op weg helpen.

Goede bereikbaarheid

Een goede bereikbaarheid houdt in dat jouw huisartsenpraktijk overdag grotendeels telefonisch bereikbaar is voor patiënten. In ieder geval tussen 8.00 en 10.00 uur en ’s middags tussen 15.00 en 17.00 uur. Daarnaast kun je de toegankelijkheid verbreden met digitale mogelijkheden.

In de regel is het uur tussen 17.00 en 18.00 uur door de huisartsenpost gedekt. Als huisarts ben je zelf verantwoordelijk om dit te regelen met de betreffende huisartsenpost. De ervaring leert dat een goede bereikbaarheid overdag zorgt voor minder werkdruk in de ANW-diensten.

Lees meer in de LHV-richtlijnen Bereikbaarheid en beschikbaarheid

Bereikbaarheid verbeteren

Digitale oplossingen kunnen je telefonische bereikbaarheid verder aanvullen. Denk hierbij aan een patiëntenportaal, een duidelijke website, een app en e-mail. Zorg daarbij wel dat deze voldoen aan geldende (beveiligings)richtlijnen. Ook videoconsulten en chatten binnen de praktijk zijn tijdens de coronacrisis in sneltreinvaart geaccepteerd.

In de workshop Optimale telefonische en digitale bereikbaarheid leer je welke digitale mogelijkheden er zijn om de bereikbaarheid te verbeteren. En hoe je deze inzet om veilig met patiënten, medewerkers en collega’s te communiceren.

Informeer over afwezigheid

Noem spoed als eerste optie in het keuzemenu van je telefoonbeantwoorder. Ben je afwezig tijdens praktijkuren? Dan moet voor patiënten en andere zorgverleners duidelijk zijn waar zij terecht kunnen. Buiten praktijkopeningstijden is voor je patiënten duidelijk wat het telefoonnummer is van de huisartsenpost.

Willen je patiënten flexibele openingstijden?

Doordat winkels buiten kantoortijden open zijn, verwachten patiënten deze flexibiliteit ook steeds vaker van de huisarts. Overweeg je ruimere openingstijden? Ga dan eerst na wat de behoefte van je patiënten precies is: willen ze inderdaad buiten kantoortijden naar de dokter kunnen. En hebben ze daarbij een voorkeur voor de ochtend, de avond of het weekend.

Patiënt woont te ver weg

Bij spoed span je je volgens de richtlijnen in om binnen 15 minuten bij de patiënt te zijn. Vind je het ongewenst dat patiënten die te ver weg wonen, bij je ingeschreven blijven? Bekijk dan het LHV-stappenplan Beëindigen behandelingsovereenkomst voor de juridische kaders en de 6 stappen die je kunt nemen.