Informeren van patiënten over hoe uw praktijk nu werkt

 
Informeren van patiënten over hoe uw praktijk nu werkt
In veel huisartsenpraktijken is de laatste weken de werkwijze weer aangepast ten opzichte van de hoogtijdagen van de corona-uitbraak. In toenemende mate vindt er weer niet-corona-zorg plaats en zijn er weer meer consulten op de praktijk zelf. Ook worden verschillende coronalocaties gesloten. Hoe zorgt u dat de patiënten goed op de hoogte zijn van de bereikbaarheid en werkwijze in uw praktijk? De LHV geeft u een aantal tips.

Met alle berichtgeving in de media over het opstarten van “reguliere” zorg kan het beeld ontstaan dat het weer business as usual is. Dat is natuurlijk niet terecht. In de huisartsenpraktijken moeten immers de nodige maatregelen van het RIVM worden gevolgd, op het gebied van hygiëne, sociale afstand, enzovoort. Regulier is het dus zeker nog niet. We hebben de afgelopen tijd geregeld huisartsen gesproken die zich afvroegen hoe ze hun patiënten kunnen laten weten hoe de huisartsenpraktijk nu werkt, waarom dat is en wat er inmiddels wel én nog niet kan.

Inzet van verschillende kanalen

Het is belangrijk dat uw patiënten weten hoe het precies in uw praktijk is geregeld. Zo zijn ze goed voorbereid wanneer ze een vraag hebben en weten ze wat ze kunnen verwachten. Dat helpt ook om begrip te kweken onder patiënten over de beperkingen waar u mee te maken heeft in de zorgverlening en de praktijkvoering.

Ons advies is verschillende middelen in te zetten, zodat u zoveel mogelijk verschillende patiëntengroepen weet te bereiken. In ieder geval raden we aan: een bericht op het bandje op het praktijknummer, informatie op de praktijkwebsite en een bericht in een digitale of papieren nieuwsbrief.

U kunt ook denken aan een advertentie in een huis-aan-huis-blad (dat kan ook goed in samenwerking met andere praktijken). Dat is vaak een goede manier om oudere patiënten te bereiken.

U zou ook een filmpje kunnen maken, dat kan goed werken op sociale media en in digitale nieuwsbrieven. Of een poster. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van hoe collega-huisartsen dat hebben gedaan:

Andere adviezen voor het leveren van zorg aan niet-COVID-patiënten vindt u in onze praktische tips.

Ook de NZa heeft een handige informatiekaart gemaakt voor heldere communicatie met patiënten hierover.