Spring naar content

Informeren van patiënten over hoe uw praktijk nu werkt

Informeren van patiënten over hoe uw praktijk nu werkt

8 juni 2020

In veel huisartsenpraktijken is de laatste weken de werkwijze weer aangepast ten opzichte van de hoogtijdagen van de corona-uitbraak. In toenemende mate vindt er weer niet-corona-zorg plaats en zijn er weer meer consulten op de praktijk zelf. Ook worden verschillende coronalocaties gesloten. Hoe zorgt u dat de patiënten goed op de hoogte zijn van de bereikbaarheid en werkwijze in uw praktijk? De LHV geeft u een aantal tips.

Beleid en bekostiging afbeelding

Met alle berichtgeving in de media over het opstarten van “reguliere” zorg kan het beeld ontstaan dat het weer business as usual is. Dat is natuurlijk niet terecht. In de huisartsenpraktijken moeten immers de nodige maatregelen van het RIVM worden gevolgd, op het gebied van hygiëne, sociale afstand, enzovoort. Regulier is het dus zeker nog niet. We hebben de afgelopen tijd geregeld huisartsen gesproken die zich afvroegen hoe ze hun patiënten kunnen laten weten hoe de huisartsenpraktijk nu werkt, waarom dat is en wat er inmiddels wel én nog niet kan.

Inzet van verschillende kanalen

Het is belangrijk dat uw patiënten weten hoe het precies in uw praktijk is geregeld. Zo zijn ze goed voorbereid wanneer ze een vraag hebben en weten ze wat ze kunnen verwachten. Dat helpt ook om begrip te kweken onder patiënten over de beperkingen waar u mee te maken heeft in de zorgverlening en de praktijkvoering.

Ons advies is verschillende middelen in te zetten, zodat u zoveel mogelijk verschillende patiëntengroepen weet te bereiken. In ieder geval raden we aan: een bericht op het bandje op het praktijknummer, informatie op de praktijkwebsite en een bericht in een digitale of papieren nieuwsbrief.

U kunt ook denken aan een advertentie in een huis-aan-huis-blad (dat kan ook goed in samenwerking met andere praktijken). Dat is vaak een goede manier om oudere patiënten te bereiken.

U zou ook een filmpje kunnen maken, dat kan goed werken op sociale media en in digitale nieuwsbrieven. Of een poster. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van hoe collega-huisartsen dat hebben gedaan:

Andere adviezen voor het leveren van zorg aan niet-COVID-patiënten vindt u in onze praktische tips.

Ook de NZa heeft een handige informatiekaart gemaakt voor heldere communicatie met patiënten hierover.

Nieuws

Op deze pagina vindt u alle actuele informatie voor huisartsen over het coronavirus (COVID-19).

Pas een kleine twee weken aan het werk voor de LHV en in de gesprekken met huisartsen tekent zich al een rode draad af. Voorzitter Mirjam van ’t Veld hoort en ziet de toenemende druk op de huisartsenpraktijk: “De vele, vele telefoontjes, inhaalzorg, het niet rond krijgen van de personele bezetting in de zomer. En niet te vergeten, de tweede vaccinatieronde die ook volop bezig is. Veel huisartsen en de medewerkers zitten echt aan hun taks, dat is duidelijk.”

Mensen die één prik van AstraZeneca hebben gehad, krijgen de keuze of zij voor de tweede prik weer AstraZeneca willen of het vaccin van Pfizer. Mensen die de voorkeur geven aan een tweede prik met Pfizer, kunnen vanaf 16 juli de GGD bellen om een afspraak te plannen. Alle anderen kunnen de geplande afspraak voor vaccinatie door de huisarts gewoon laten staan.