Spring naar content
Afdeling De Gelderse Rivieren

LHV-ledenvergadering eens met CAO Huisartsenzorg 2024/2025

Na een uitgebreide toelichting kon de ledenvergadering op 28 november unaniem instemmen met het onderhandelingsresultaat voor de CAO Huisartsenzorg. De CAO kan nu vanaf 1 januari 2024 gaan gelden voor 1,5 jaar.

Belangrijkste verandering is dat de salarissen voor werknemers in de huisartsenzorg in deze periode gaan stijgen. Ook krijgen de werknemers recht op extra verlof en worden enige kostenvergoedingen aangepast. Daarmee zijn de arbeidsvoorwaarden concurrerend met die van aanpalende sectoren als de VVT en ziekenhuizen en is er aandacht voor duurzame inzetbaarheid en waardering van deze belangrijke krachten.

Concreet zal sprake zijn van ca 5,5% extra loonkosten in 2024, doordat de afgesproken verhogingen niet vanaf het begin van het jaar gelden. Per 2025 zijn de lonen dan structureel 7,5% hoger en in mei 2025 komt daar nog 2,5% bij. Inclusief de overige verbeteringen in de cao zullen de personeelskosten ca 14,6 % stijgen tot en met medio 2025. Dit is net iets minder dan bij de ziekenhuizen.

Een belangrijke vraag was voor ons natuurlijk, of deze stijgingen gecompenseerd zullen worden in de tarieven voor de praktijkhouders. Deze zorg is door velen van jullie gedeeld in de peiling over de CAO Huisartsenzorg. Tijdens de LLV is ons voorgerekend, dat de totale stijging van personeelskosten als gevolg van deze CAO afspraken, binnen de financiële ruimte blijft die de overheid heeft vastgesteld voor personele kosten voor 2023 en 2024. Dit betekent dat deze loonstijging volledig gecompenseerd zal worden door een stijging van de tarieven. Voor 2025 moet deze financiële ruimte nog worden vastgesteld, maar zal dit naar verwachting ook lukken.

Het bericht met cijfers over het onderhandelaarsakkoord is hier te vinden : Cao Huisartsenzorg: onderhandelaarsakkoord bereikt – LHV

Prioriteitenplan 2024 en begroting LHV 2024

Op de ledenvergadering zijn daarnaast het prioriteitenplan 2024 en de bijbehorende begroting met contributies aangenomen.

Bij de behandeling van het prioriteitenplan hebben wij erop aangedrongen om nadruk te leggen op het bevorderen van moderne invulling van praktijkhouderschap/eigenaarschap, inclusief goede ondersteuning ervan. Zodat ook jonge huisartsen de verantwoordelijkheid willen en kunnen nemen voor “iedereen een huisarts dichtbij”.

Bij de behandeling van de begroting en contributies hebben we aandacht gevraagd voor concrete plannen op korte termijn om de begroting in evenwicht te brengen. Dit heeft het bestuur toegezegd. Daarbij zal zowel naar kosten als opbrengsten worden gekeken.

Fusie met de VPH

De ledenvergadering bevestigde nog eens de wens om begin 2024 de fusie met de VPH te realiseren. Daarvoor zijn nog enkele formele stappen te zetten, waarover nog moet worden besloten.

Nieuws

Op 22 mei vindt in de Tweede Kamer het commissiedebat eerstelijnszorg plaats met beide ministers van VWS. Voor dit overleg

Patiënten, artsen en apothekers worden regelmatig geconfronteerd met niet-leverbare medicatie. Dit is een zeer zorgelijke ontwikkeling. In de eerste plaats

Praktijkdashboard Patiëntenteller: 150Aanschaf van de week: een praktijkfietsOverwinning van de week: 50! nieuwe patiënten Waarom heb je eigenlijk geen bestaande