Spring naar content

Agressie in de huisartsenpraktijk

Schreeuwen, schelden en dreigen met fysiek geweld… steeds meer huisartsen krijgen te maken met agressie en intimidatie in hun praktijk. Agressie heeft grote impact op het welbevinden, werkplezier en gevoel van veiligheid. Hoe kun je omgaan met agressie in jouw praktijk? Wat kun je doen om het te voorkomen en wat doe je als er toch een incident is? 

Hoe vaak komt agressie in de huisartspraktijk voor?

Uit onderzoek van Ministerie van VWS en PGGM blijkt dat:

  • 77% van de zorgmedewerkers in de huisartsenzorg het afgelopen jaar te maken hebben gehad met agressie of ongewenst gedrag door patiënten/cliënten. 
  • 54% van de zorgmedewerkers uit de huisartsenzorg heeft te maken gehad met agressie of ongewenst gedrag door familie, vrienden of bezoekers van patiënten. 
  • Verbale agressie door patiënten het meeste voorkomt (69%) gevolgd door bedreiging of intimidatie (26%).

Het verschil met agressie tegen politie en ambulancepersoneel is dat het bij huisartsen vaak niet gaat om passanten, maar om eigen patiënten met wie je de relatie niet wilt of kunt beëindigen. Ook kan een psychisch ziektebeeld een rol spelen, waarbij specialistische zorg nodig is die je als huisarts niet kan bieden.   

Agressie in de zorg

Uit onderzoek door KNMG (2021) blijkt dat 1 op de 3 artsen weleens te maken heeft met online bedreigingen of intimidatie. Meestal face-to-face (63%), maar ook telefonisch (34%) of online (33%). 12% van de artsen geeft aan weleens fysiek bedreigd te zijn. Lees op de site van het KNMG meer over het onderzoek.

Oorzaken van agressie: frustratie vs intimidatie

Type AgressieKenmerkenHoe reageren?
FrustratieBijvoorbeeld onvrede over het niet direct krijgen van een recept of doorverwijzing; gepaard met veel lawaai en scheldenLuister actief, laat mensen hun verhaal vertellen en erken hun emoties. Daarmee komt de rust terug.
IntimidatieBedreigingen (“Ik weet waar je woont”), manipulatief of dreigend gedrag; dader blijft kalmBij dit type agressie is het van groot belang niet op de inhoud in te gaan (“Wat wilt u nu eigenlijk?”), maar om grenzen te stellen. Daarmee ‘leert’ de dader dat intimideren niet werkt.  

Het is van groot belang om te identificeren welke onderliggende motivatie er is: frustratie of intimidatie. Alleen dan kun je doeltreffend reageren.

Verschillende vormen van agressie

Agressie kan zich op diverse manieren uiten, zoals:

  • Verbale agressie: schreeuwen, schelden, discriminerende opmerkingen.
  • Fysieke agressie: schoppen, duwen, slaan, spugen, vernielen, beroven. 
  • Psychische agressie: bedreigingen, chanteren, vernederen. 
  • Online agressie: via social media, e-mail of andere digitale kanalen. 

Wat kun je doen?

Wat kun je doen als je te maken hebt met agressie of intimidatie in je praktijk? 

  • Analyseer eerst het gedrag: ga na of het om frustratie of intimidatie gaat. Bij twijfel: behandel het als intimidatie.
  • Bij frustratie: breng begrip, laat de patiënt rustig zijn verhaal doen. Kom pas aan het eind van het gesprek terug op opmerkingen en scheldwoorden die je niet acceptabel vindt. 
  • Bij intimidatie: stel direct grenzen, wees kalm maar resoluut.
  • Herhaal scheldwoorden letterlijk, dat maakt duidelijk wat gezegd is.
  • Laat fysiek zo weinig mogelijk merken dat de situatie je raakt of opwindt.
  • Zet hoorbaar een punt achter je zin door je zin laag te eindigen. Zo maak je ook echt een punt. 
  • Volg samen met je team de LHV nascholing Geen agressie in mijn praktijk. Trainer Frank van As geeft je in deze training een aantal praktische handvaten om om te gaan met agressie.  
  • Gebruik campagne- en voorlichtingsmateriaal (zoals posters) van het ministerie van VWS in de wachtkamer, om normstelling naar patiënten en bezoekers te benadrukken.
  • Raadpleeg de richtlijn Psycho-sociale ondersteuning voor zorgprofessionals en kijk wat je kan doen als werkgever om incidenten te voorkomen of er goed op te reageren.  
  • Maak het de agressieve patiënt niet te makkelijk. Geen scharen of plakbandhouders die voor het grijpen liggen in de spreekkamer of plantjes op de balie van de assistente. En in de spreekkamers: let op waar je gaat zitten en waar de uitgang is.  
  • Hang duidelijk huisregels op in de wachtruimte over wat wel en niet geaccepteerd gedrag is.
  • Maak afspraken met de politie en de gemeente over alarmering, prioriteit en protocollen bij agressie. Gebruik daarvoor de handreiking van de SSFH.
  • Bied collega’s die met agressie te maken hebben gehad directe opvang: een luisterend oor, de ruimte om na te praten en te verwerken.
  • Verwijs naar de vertrouwenspersoon van de Stichting Sociaal Fonds Huisartsenzorg (SSFH) voor nazorg en advies.
  • Meld het incident bij de Helpdesk Agressie (SSFH) voor advies over veiligheidsbeleid of vervolgmaatregelen.
  • Doe aangifte

Aangifte van agressie doen bij de politie

  • Doe altijd aangifte bij de politie na een agressie-incident. Daarmee stel je een duidelijke grens en verleen je steun aan jezelf én anderen.
  • Meld bij de aangifte dat het om een Veilige Publieke Taak (VPT) gaat. Dan weet de politiemedewerker dat de aangifte valt onder de Eenduidige Landelijke Afspraken, die politie en Openbaar Ministerie hebben gemaakt over omgaan met agressie en geweld, gericht tegen mensen in een publieke functie, zoals zorgmedewerkers.
  • Je kunt bij de aangifte het adres van de huisartsorganisatie opgeven in plaats van je privéadres.
  • In sommige gevallen kan de huisartsenorganisatie zelf aangifte doen.
  • Je kunt ook melden via Meld Misdaad Anoniem (0800-7000) als je je zorgen maakt over represailles.

Hoe de LHV en SSFH je kunnen ondersteunen

De LHV biedt verschillende vormen van ondersteuning bij agressie en ongewenst gedrag:

Ondersteuning vanuit SSFH