
Zo maakt u uw praktijk bereikbaar
De bereikbaarheid van huisartsenpraktijken is de afgelopen jaren steeds verder verbeterd. Waar liggen nog kansen? Op deze pagina vindt u handige tools waarmee wij u op weg helpen.
Goede bereikbaarheid
Een goede bereikbaarheid houdt in dat uw huisartsenpraktijk minimaal 6 uur per dag telefonisch bereikbaar is voor patiënten. In ieder geval tussen 8.00 en 10.00 uur en ’s middags tussen 15.00 en 17.00 uur.
In de regel is het uur tussen 17.00 en 18.00 uur door de huisartsenpost gedekt. Als huisarts bent u zelf verantwoordelijk om dit te regelen met de betreffende huisartsenpost. De ervaring leert dat een goede bereikbaarheid overdag zorgt voor minder werkdruk in de ANW-diensten.
Lees meer in de LHV-richtlijnen Bereikbaarheid en beschikbaarheid

Workshop Optimale telefonische en digitale bereikbaarheid
Welke digitale mogelijkheden zijn er voor uw praktijk? Hoe zet u deze techniek optimaal in zodat u veilig kunt communiceren met patiënten, medewerkers en collega’s? In deze workshop krijgt u het allemaal te zien.
Bereikbaarheid verbeteren
Digitale oplossingen kunnen uw telefonische bereikbaarheid verder aanvullen. Denk hierbij aan een patiëntenportaal, een duidelijke website, een app en e-mail. Zorg daarbij wel dat deze voldoen aan geldende (beveiligings)richtlijnen. Ook videoconsulten en chatten binnen de praktijk zijn tijdens de coronacrisis in sneltreinvaart geaccepteerd.
In de workshop Optimale telefonische en digitale bereikbaarheid leert u welke digitale mogelijkheden er zijn om de bereikbaarheid te verbeteren. En hoe u deze inzet om veilig met patiënten, medewerkers en collega’s te communiceren.
Informeer over afwezigheid
Noem spoed als eerste optie in het keuzemenu van uw telefoonbeantwoorder. Bent u afwezig tijdens praktijkuren? Dan moet voor patiënten en andere zorgverleners duidelijk zijn waar zij terecht kunnen. Buiten praktijkopeningstijden is voor uw patiënten duidelijk wat het telefoonnummer is van de huisartsenpost.
Willen uw patiënten flexibele openingstijden?
Doordat winkels buiten kantoortijden open zijn, verwachten patiënten deze flexibiliteit ook steeds vaker van de huisarts. Overweegt u ruimere openingstijden? Ga dan eerst na wat de behoefte van uw patiënten precies is: willen ze inderdaad buiten kantoortijden naar de dokter kunnen. En hebben ze daarbij een voorkeur voor de ochtend, de avond of het weekend.

Checklist Bereikbaarheid
Met de LHV-checklist Bereikbaarheid controleert u hoe het zit met de bereikbaarheid van uw praktijk. De punten uit de checklist kunnen u ook helpen om de bereikbaarheid te optimaliseren.
Patiënt woont te ver weg
Bij spoed spant u zich volgens de richtlijnen in om binnen 15 minuten bij de patiënt te zijn. Vindt u het ongewenst dat patiënten die te ver weg wonen, bij u ingeschreven blijven? Bekijk dan het LHV-stappenplan Beëindigen behandelingsovereenkomst voor de juridische kaders en de 6 stappen die u kunt nemen.
Meer weten?
Heeft u meer vragen over de bereikbaarheid van uw praktijk? Renske Kramer, LHV-beleidsadviseur, staat u graag te woord.
