Spring naar content

Geschillencommissie

Heb je als zorgverlener een conflict met de zorgverzekeraar over de zorgcontractering? Dan kun je terecht bij de Onafhankelijke Geschilleninstantie voor Geschillenoplossing en -beslechting Zorgcontractering. Dat is sneller, gemakkelijker en goedkoper dan de rechter inschakelen. Op deze pagina lees je wat de geschilleninstantie voor je doet.

Welke geschillen worden behandeld?

De geschillencommissie behandelt veel verschillende soorten geschillen. Je kunt je bijvoorbeeld tot de commissie richten wanneer:

  • Je het niet eens bent met de algemene voorwaarden
  • Je samen met de verzekeraar niet uit het tarief voor een M&I komt
  • Je niet kunt overstappen naar een andere preferente zorgverzekeraar
  • Je van mening bent dat het geboden tarief niet kostendekkend is

Twijfel je of je een geschil kunt melden bij deze commissie, neem dan contact op met de LHV.

Geschilleninstantie

Je kunt bij de Geschilleninstantie terecht tijdens de onderhandelingsfase en nadat het contract gesloten is. Er wordt gewerkt met 3 vormen van bemiddeling: mediation, een bindend advies of arbitrage.

De geschillencommissie wordt uitgevoerd door het Nederlands Arbitrage Instituut. Op de website van het Nederlands Arbitrage Instituut vind je meer informatie over de werkwijze en de kosten. Voor kleine zorgaanbieders is er een tegemoetkoming in de kosten.