Spring naar content

Klachtenwet voor waarnemend huisartsen

Als waarnemend huisarts ben je volgens de Klachtenwet verplicht om de volgende zaken regelen.

Welke regels van de Klachtenwet voor jou gelden hangt af van het soort overeenkomst dat je hebt:

Bij dit type overeenkomst gelden voor jou de volgende verplichtingen:

Sluit je aan bij een geschilleninstantie
Je moet je zelfstandig aansluiten bij de geschilleninstantie zodat eventuele claims niet ten laste komen van de praktijk waar je werkt. Dit is jouw ‘bewijs van ondernemerschap’ waarmee je aantoont zelf het risico op zich te nemen. Je kunt zich hier aansluiten bij de geschilleninstantie voor de huisartsenzorg.

Houd een Kwaliteitsregister bij
Je moet ook zelf een overzicht bijhouden van incidenten, calamiteiten en klachten die betrekking hebben op jouw handelen of nalaten. Dit overzicht moet je tenminste 5 jaar bewaren en na uiterlijk 2 jaar anonimiseren. Het bijhouden hiervan kan je ook helpen reflecteren op eigen handelen, bijvoorbeeld in toetsgroepverband.

Bij dit type overeenkomst gelden voor jou de volgende verplichtingen:

  • Zorg dat je een eigen klachtenregeling hebt. Gebruik hiervoor onze model Klachtenregeling.
  • Zorg dat je een klachtenfunctionaris hebt. Dit kan in combinatie met het abonnement op de geschilleninstantie en kan dezelfde zijn als die van de praktijkhouder.
  • Sluit je zelfstandig aan bij een geschilleninstantie, zodat eventuele claims niet ten laste komen van de praktijk waar je werkt. Dit is jouw ‘bewijs van ondernemerschap’ waarmee je aantoont zelf het risico op je te nemen. Je kan je aansluiten bij de geschilleninstantie voor de huisartsenzorg.
  • Informeer praktijkmedewerkers en patiënten over jouw klachtenregeling. Stem met de praktijkhouder af hoe je dat doet en wat dit betekent voor binnenkomende klachten. Hierop moet de standaardtekst op de praktijkwebsite worden aangepast. Bekijk onze voorbeeldtekst voor op jouw website.
  • Houdt een eigen Kwaliteitsregister bij met daarin een overzicht van de incidenten, calamiteiten en klachten die betrekking hebben op jouw handelen of nalaten. Dit overzicht moet je tenminste 5 jaar bewaren en na uiterlijk 2 jaar anonimiseren. Het bijhouden van de incidenten, calamiteiten en klachten kan je helpen reflecteren op eigen handelen, bijvoorbeeld in toetsgroepverband.