Spring naar content

Dubbele consulten voor kwetsbare ouderen

De praktijkvoering hebben ze in de praktijk van huisarts Lian Deunk steeds beter onder controle. Mede dankzij ideeën opgedaan in een cursus. Het levert werkplezier op en biedt mogelijkheden zoals het inbouwen van ruimte in de spreekuren. Voor kwetsbare oudere patiënten worden dubbele consulten ingepland, zodat meerdere klachten kunnen worden besproken.

Wat is jullie oplossing?

“Toen twee van onze meest ervaren collega’s tegelijkertijd afscheid namen van de maatschap, en we eerst maar één vervanger konden vinden, stonden we er ineens met z’n drieën voor. Onder wie iemand die net begon. Die situatie was wel even wennen. We hadden het gevoel dat we steeds achter de feiten aan renden en dat we nog heel veel moesten leren.

Toen hebben we met z’n drieën de cursus Organiseer je praktijk gevolgd en allerlei ideeën opgedaan om de praktijkvoering beter te organiseren. Dat ging over alles: het omgaan met e-mails tot en met de tijd die je neemt om administratieve zaken te regelen. Wij werken alle drie 3,5 dag in de praktijk en besteden daarnaast een halve dag aan administratie. Dat betekent dat we een waarnemer moeten inhuren, maar ik moet er niet aan denken om die administratieve zaken ’s avonds thuis nog te moeten doen. Daar heb ik wel wat geld voor over en voor mijn collega’s geldt hetzelfde.”

Per uur plannen we 10 minuten rust

Wat levert het op?

“Doordat we met z’n drieën dezelfde cursus hebben gedaan, kijken we op dezelfde manier tegen dingen aan en kunnen we problemen makkelijk oplossen. Dat is fijn. We hebben de zorg-overstijgende taken goed verdeeld en in onze overleggen hebben we een vaste structuur ingebouwd. De kunst is om dingen af te handelen en ze dan ook los te laten. We hebben besloten om in onze spreekuren per uur 10 minuten rust in te plannen. Die tijd gebruiken we om uitloop in te halen, een noodzakelijk telefoontje te doen of een momentje rust te nemen. Ook plannen we dubbele consulten in voor kwetsbare oudere patiënten, omdat de praktijk leert dat zij meestal met een paar klachten tegelijk komen. Op die manier maken we de werkdruk beheersbaar.”

Zijn er uitdagingen of dingen die beter kunnen?

“Jaja, zeker zijn die er nog. Wat je ook aan tips krijgt en welke maatregelen je ook neemt, uiteindelijk gaat het erom wat je ermee doet. Ik benijd collega’s die nooit uitlopen en hun administratie ook nog tussendoor weten te regelen. Bij mijn manier van dokteren gaat dat gewoon niet zo goed. Als een patiënt met een tweede klacht komt, zeg ik niet altijd meteen: daar moet u een nieuwe afspraak voor maken. Dan weet ik dat mijn spreekuur uitloopt. Dat geeft toch een zekere stress. De rustmomentjes komen er maar weinig van en dat ligt vooral aan mezelf. Ik wil er nu eenmaal graag zijn voor patiënten, hen een luisterend oor bieden. Tsja, soms zijn oplossingen goed voor patiënten, maar minder goed voor de dokter. Maar ik ben me er wel meer van bewust.”

Is dit een structurele oplossing, ook financieel?

“Een goed georganiseerde praktijk levert werkplezier op. Daarom huren wij waarnemers in zodat wij een halve dag aan administratieve zaken kunnen besteden. Gelukkig krijgen we de praktijkvoering ook steeds beter onder controle en hebben we inmiddels zelfs een vierde partner gevonden voor onze maatschap. We gaan het zeker redden.”

Vanuit de LHV

Cursus Organiseer je praktijk

De LHV Academie biedt de cursus Organiseer je praktijk aan, waarin u leert regie te behouden over taken als de administratie, verwerken van post, vergaderen, overleg in het kader van ketenzorg en het werken aan projecten. U krijgt tips om sneller en efficiënter te werken met behulp van tools en bekijkt samen hoe u uw tijd slim kunt organiseren.