Spring naar content

Spoedgeval? Zo kies je de juiste zorg

Dat is de slogan van de publiekscampagne om patiënten te informeren wanneer ze welke acute zorg moeten raadplegen. En wanneer andere zorg beter past. Dit draagt bij aan het verlichten van de druk op de acute zorg en sluit zo aan op het ANW-actieplan van de huisartsen en huisartsenspoedposten. Lees in dit bericht meer over deze gezamenlijke campagne.

Met het ANW-actieplan zetten huisartsen in op de organisatie van de spoedzorg door een andere verdeling van diensten. Ook kijken we naar toekomstige organisatievormen om de spoedzorg toekomstbestendig te maken. Bij de pijler Spoed = Spoed werken huisartsen en posten samen aan betere/striktere triage om de instroom te beperken. De instroom kan verder worden beperkt als patiënten beter weten wanneer en hoe ze gebruik kunnen maken acute zorg overdag en in de ANW. Deze gezamenlijke campagne* richting het grotere publiek ondersteunt daarbij.

Instroom beperken door betere informatie

Veel patiënten bellen in geval van ‘spoed’ direct met de huisartsenspoedpost, terwijl dit niet altijd noodzakelijk is. Zij kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van online informatie op thuisarts.nl, of wachten tot de volgende werkdag om een afspraak te maken bij de eigen huisarts. Doordat deze patiënten toch gebruik maken van acute zorg, zijn er langere wachttijden aan de telefoon bij de huisartsenpost en raakt de acute zorg sneller overbelast. De campagne helpt patiënten om de juiste keuze te maken en daarmee huisartsen en posten om acute zorg overdag en in de ANW toekomstbestendig te maken.

Uitleg en handvatten voor de juiste keuze

Deze gezamenlijke campagne* is een eerste gezamenlijke aanzet. De campagne bevat de volgende elementen:

  1. Uitleg over wanneer zorg acuut is en welke vormen van acute zorg er zijn.
  2. Handvatten om in een stressvolle situatie de juiste keuze te maken.
  3. Informatie zodat patiënten vooraf weten welke contactmogelijkheden er zijn voor acute zorg.

Publiekscampagne

Voor de campagne zijn verschillende communicatiemiddelen ontwikkeld. Voor huisartsen en andere zorgprofessionals in de acute zorg is een toolkit beschikbaar, zodat zij de communicatiemiddelen kunnen gebruiken op hun eigen (online) kanalen. De toolkit bevat teksten voor websites, een animatie en verschillende afbeeldingen voor websites en sociale media. Ook komen er posters en flyers beschikbaar. In een latere fase zullen er ook op diverse online en sociale media kanalen advertenties en online video’s worden ingezet.

Verspreiding

De middelen worden in fases opgeleverd en verspreid. Voor de verspreiding zetten zich steeds meer organisaties in zoals de Patiëntenfederatie, Zorgverzekeraars Nederland (ZN), de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), GGD-GHOR, Mantelzorg NL, ANBO, ACTIZ, KNMP, etc.

Huisartsen vinden de toolkit op de ANW-website. De middelen kun je eenvoudig verwerken op jouw eigen praktijkwebsite, wachtkamerschermen of in de wachtkamer zelf. Via de LHV-nieuwsbrief houden we je op de hoogte.

*De publiekscampagne is ontwikkeld samen met huisartsenposten (InEen), de ambulancesector (Ambulancezorg Nederland) en de spoedeisende hulp artsen (NVSHA) met ondersteuning van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Lees meer

Alles over de veranderingen in de ANW-zorg staat in ons thema.

Nieuws

Er waren eind vorig jaar veel vragen van waarnemers over de aansluitovereenkomst met de HAP. Cruciale vraag was of een

Als LHV kunnen we ons niet vinden in de plannen van minister Kuipers voor vergaande centralisering van de acute zorg.

Dat is de slogan van de publiekscampagne om patiënten te informeren wanneer ze welke acute zorg moeten raadplegen. En wanneer