Spring naar content

« terug naar actieplan ANW

Veel patiënten bellen in geval van ‘spoed’ direct met de huisartsenspoedpost, terwijl dit niet altijd noodzakelijk is. Zij kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van online informatie op thuisarts.nl, of wachten tot de volgende werkdag om een afspraak te maken bij de eigen huisarts. Doordat deze patiënten toch gebruik maken van acute zorg, zijn er langere wachttijden aan de telefoon bij de huisartsenpost en raakt de acute zorg sneller overbelast. De campagne helpt mensen om de juiste keuze te maken en daarmee huisartsen en posten om acute zorg overdag en in de ANW toekomstbestendig te maken.

Publiekscampagne

Voor de campagne zijn verschillende communicatiemiddelen ontwikkeld. Voor huisartsen en andere zorgprofessionals in de acute zorg is een toolkit beschikbaar, zodat zij de communicatiemiddelen kunnen gebruiken op hun eigen (online) kanalen. De toolkit bevat teksten voor websites, een animatie en verschillende afbeeldingen voor websites en sociale media. Ook komen er posters en flyers beschikbaar. In een latere fase zullen er ook op diverse online en sociale media kanalen advertenties en online video’s worden ingezet.

Uitleg en handvatten voor de juiste keuze

Deze gezamenlijke campagne* is een eerste gezamenlijke aanzet. De campagne bevat de volgende elementen:

  1. Uitleg over wanneer zorg acuut is en welke vormen van acute zorg er zijn.
  2. Handvatten om in een stressvolle situatie de juiste keuze te maken.
  3. Informatie zodat mensen vooraf weten welke contactmogelijkheden er zijn voor acute zorg.

Communicatiemiddelen

Er zijn diverse communicatiemiddelen die je kunt inzetten, bijvoorbeeld op je praktijkwebsite, sociale media of in de wachtkamer. De middelen kun je hieronder downloaden. Ook kun je op je website verwijzen naar de uitleg op thuisarts.nl.

Een handleiding voor het verspreiden van de communicatiemiddelen staat hier.

De video’s kun je zelf gemakkelijk delen op je eigen kanaal. Ook kun je de video op de website van Vimeo zelf downloaden. Klik voor beide opties op het logo van Vimeo, rechtsonder in de hoek.

Video: kind met koorts
Video: sportblessure in het weekend
Video: hoofdwond
Video: langdurige griep

Voorbeeld: korte animatie 16×9

Voorbeeld: social media post 1080×1080

*De publiekscampagne is ontwikkeld samen met huisartsenposten (InEen), de ambulancesector (Ambulancezorg Nederland) en de spoedeisende hulp artsen (NVSHA) met ondersteuning van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).