Spring naar content

Ziekte

Als werkgever heeft u ook te maken met ziekte van uw personeel. We helpen u graag verder op weg met bijvoorbeeld het ziekteverzuimprotocol en re-integratie. Ook zetten we op een rij welke stappen u kunt nemen bij een zieke medewerker. En wat u kunt doen aan het voorkomen van ziekteverzuim.

Preventie ziekteverzuim

Verzuim voorkomen is beter dan genezen. Maar hoe kunt u verzuim voorkomen? En welke signalen wijzen bijvoorbeeld op mogelijke uitval van personeel? In onze Handreiking Preventie van ziekteverzuim leest u praktische tips om (onnodig) verzuim te voorkomen.

Naar de Handreiking Preventie van ziekteverzuim.

Is uw medewerker toch ziek?

Wanneer u in uw praktijk te maken krijgt met ziekteverzuim is het fijn dat iedereen weet hoe u daarmee omgaat. Hiervoor stelt u een ziekteverzuimprotocol op. Dat geeft duidelijkheid voor uw team, over de rollen en afspraken bij ziekte. In onze handreiking vindt u een voorbeeld verzuimprotocol. Met een aantal tips past u dat gemakkelijk aan de situatie in uw praktijk aan.

Naar de Handreiking ziekteverzuimprotocol.

Bij een ziekmelding van uw medewerker begint een proces waarin u als werkgever verschillende taken heeft. Doel is om uw medewerker zo snel mogelijk terug te laten keren en langdurig verzuim te voorkomen. Wat u wanneer moet doen, leest u in ons stappenplan. Ook leest u meer over wat te doen als u twijfelt over de ziekmelding? Of hoe om te gaan met een ziekmelding en vakantieverlof?

Naar het Stappenplan en ziektewijzer.

Re-integratie zieke medewerker

Als uw medeweker niet snel weer aan het werk kan, moet u samen met uw medewerker werken aan terugkeer naar het werk. In onze handreiking leest u meer over het re-integratietraject. Ook vindt u er tips voor een snelle en effectieve re-integratie.

Naar de Handreiking re-integratie zieke medewerker.

Nascholing ziekteverzuim

Het volgen van nascholing geeft u rust als werkgever. Als u weet wat u wanneer moet regelen, hoeft u minder ad hoc te werken.