Spring naar content

Wet Toetreding Zorgaanbieders (Wtza)

De Wtza regelt aan welke eisen zorgaanbieders moeten voldoen voordat ze zorg mogen verlenen. Op deze pagina leggen we uit wat deze wet voor jou als huisarts betekent.

De Wtza is in 2022 ingegaan. Als LHV hebben wij onze zorgen geuit over de toename van administratieve lasten die de invoering van de Wtza met zich meebrengt, direct vanaf de eerste aankondiging van de wet. Mede door onze inspanningen is daarom met ingang van 1 januari 2025 de verplichting tot het indienen van een jaarverantwoording voor micro-zorgaanbieders teruggebracht tot enkele vragen. Ook is de grens voor intern toezicht verhoogd naar 50 zorgverleners. Deze wijziging gaat naar verwachting vanaf 1 juli 2025 van kracht.

Eisen Wtza

De Wtza stelt de volgende eisen aan zorgaanbieders.

Alle huisartsenpraktijken en waarnemende huisartsen zijn verplicht zich aan te melden als zij een nieuwe praktijk beginnen, starten als zelfstandige of als er iets verandert aan de rechtsvorm van de prakijk. Huisartsen in loondienst hoeven niet aan de meldplicht te voldoen. Gepensioneerde huisartsen die nog incidenteel werken als huisarts vallen wel onder de meldplicht.

Je kunt je aanmelden via de site www.toetredingzorgaanbieders.nl. Let op: bij aanmelding is eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau 2+ vereist.

Alle huisartsenpraktijken zijn verplicht jaarlijks een openbare jaarverantwoording aan te leveren. De overheid wil hiermee meer transparantie bewerkstellingen over de besteding van zorggelden. Je levert de jaarverantwoording aan via DigiMV.

De pauzeknop is vanaf 1 januari 2025 niet meer van toepassing. Dat betekent dat alle huisartsenpraktijken voor 1 juni 2025 een jaarverantwoording over 2024 moeten aanleveren.

Wel worden per 1 januari 2025 ook micro-zorgaanbieders onderscheiden, hier vallen de meeste huisartsenpraktijken onder. Voor deze zorgaanbieders geldt een lichtere verantwoording. Zo hoeven micro-aanbieders geen toelichting te geven op hun financiële verantwoording, geen bestuursverslag en geen accountantsverklaring aan te leveren. Ook hoeven zij maar enkele vragen te beantwoorden.

Je bent een micro-zorgaanbieder als je 2 opeenvolgende boekjaren hebt voldaan aan minimaal 2 van de 3 eisen:

  • Balanstotaal van maximaal 450.000 euro;
  • Netto-omzet van maximaal 900.000 euro;
  • Maximaal 10 fte medewerkers in loondienst (zzp’ers (bijv. waarnemers) worden niet meegeteld).

Op de site jaarverantwoording zorg vind je alle informatie over het aanleveren van de jaarverantwoording. Ook vind je hier handreikingen, veelgestelde vragen en infographics.

Nieuwe zorgaanbieders, die gaan starten vanaf 1 januari 2025, moeten een toelatingsvergunning aanvragen als zij met 2 of meer personen zorg verlenen. Bestaande zorgaanbieders krijgen automatisch een vergunning.

De toelatingsvergunning kun je aanvragen via de site www.toetredingzorgaanbieders.nl. Let op: doe dit op tijd. Zonder vergunning krijg je geen praktijk AGB-code, en kun je dus niet declareren.

Hoe bepaal je het aantal zorgverleners in een praktijk?

  • Alleen zorgverleners tellen mee (praktijkmanagers, administratief medewerkers en schoonmakers, etc. niet). BIG-registratie doet niet ter zake. Ook de juridische grondslag waarop iemand werkzaam is (werknemer, zzp’er etc.) is niet van belang.
  • Zorgverleners die formeel werkzaam zijn bij een onderaannemer, moeten worden meegeteld bij de hoofdaannemer.
  • Vrijwilligers, stagiairs en zorgverleners die uitsluitend wmo-ondersteuning of alleen jeugdhulp verlenen (bijvoorbeeld POH-Jeugd GGZ die volledig door gemeente wordt gefinancierd), tellen niet mee.
  • Personen die slechts zeer incidenteel zorg verlenen, zoals vrijwilligers, stagiairs en coassistenten, tellen niet mee. Wanneer structureel stageplaatsen worden aangeboden moet dit echter wel worden meegenomen in de telling. Ook bbl-medewerkers tel je mee.

Wanneer er meer dan 25 zorgverleners werkzaam zijn in je praktijk bent je verplicht om een interne onafhankelijke toezichthouder aan te stellen. Hierbij kun je denken aan een raad van toezicht of raad van commissarissen.

In juni 2024 heeft toemalig minister Helder besloten de grens voor de verplichting intern toezicht in te richten te verhogen naar 50 zorgverleners. Hiervoor is een wetswijziging nodig die naar verwachting ingaat per 1 juli 2025. Tot die tijd zijn praktijken met meer dan 25 zorgverleners in principe verplicht tot het inrichten van intern toezicht.

Op de website van de Nederlandse Vereniging voor Toezichthouders in Zorg en welzijn (NVTZ) kun je informatie vinden over het inrichten van intern toezicht. Ook vind je hier een modelreglement voor maatschappen.

Onder het inrichten van een bestuursstructuur valt ook de verplichting een cliëntenraad in te richten bij praktijken met meer dan 25 medewerkers. Meer informatie hierover vind je op onze pagina Cliëntenraad voor grote praktijken.

Hoe bepaal je het aantal zorgverleners in een praktijk?

  • Alleen zorgverleners tellen mee (praktijkmanagers, administratief medewerkers en schoonmakers, etc. niet). BIG-registratie doet niet ter zake. Ook de juridische grondslag waarop iemand werkzaam is (werknemer, zzp’er etc.) is niet van belang.
  • Zorgverleners die formeel werkzaam zijn bij een onderaannemer, moeten worden meegeteld bij de hoofdaannemer.
  • Vrijwilligers, stagiairs en zorgverleners die uitsluitend wmo-ondersteuning of alleen jeugdhulp verlenen (bijvoorbeeld POH-Jeugd GGZ die volledig door gemeente wordt gefinancierd), tellen niet mee.
  • Personen die slechts zeer incidenteel zorg verlenen, zoals vrijwilligers, stagiairs en coassistenten, tellen niet mee. Wanneer structureel stageplaatsen worden aangeboden moet dit echter wel worden meegenomen in de telling. Ook bbl-medewerkers tel je mee.

Toezicht op naleving Wtza

De NZa houdt toezicht op de naleving van de Wtza en richt zich hierin met name op de jaarverantwoording. Wanneer een zorgaanbieder niet voldoet aan de wettelijke verplichting jaarverantwoording, kan de NZa een last onder dwangsom opleggen.

Daarnaast dien je te voldoen aan de Wtza om in aanmerking te komen voor een vergunning. Zonder vergunning kun je niet declareren.

Verzet tegen lastenverzwaring

Als LHV hebben wij vanaf de aankondiging van de Wtza aandacht gevraagd voor de lastenverzwaring die de Wtza-vereisten met zich meebrengen. Mede dankzij onze inspanningen zijn de Wtza-verplichtingen voor de jaarverantwoording en intern toezicht aangepast.

We blijven alert op de impact van de stapeling van administratieve lasten, ook van wetgeving buiten de Wtza. Zo zullen wij het komende jaar de invoering van de Wet Integere bedrijfsvoering (Wibz) nauwgezet volgen.  Dit doen wij samen met 7 andere partijen in de Eerstelijnscoalitie.

Lees meer over ons verzet tegen lastenverzwaring door Wtza

Als vertegenwoordiger van de huisartsen hebben we het verminderen van administratieve lasten al jaren hoog op de politieke agenda staan.

Eén op de drie huisartsen is een derde van zijn tijd kwijt aan administratieve handelingen. Negen op de tien huisartsen

Verlaging van de regeldruk en administratieve lasten is een speerpunt in het Integraal Zorgakkoord (IZA). Toch legt de nieuwe Wet

Welke stappen hebben wij gezet?

Een blik terug in de tijd. Sinds 2017 ondernemen wij al actie tegen de extra administratieve lasten die de Wtza voor de huisarts met zich meebrengt. Wat is er in die jaren gebeurd?

Jaarverantwoording voor micro-aannbieders

1 januari 2025 – Start verlicht regime voor micro-zorgaanbieders (waaronder veel huisartsenpraktijken).

Geen aanvullende vragen NZa

14 november 2024 – De NZa ziet af van een aanvullende vragenlijst bij de jaarverantwoording voor micro-zorgaanbieders.

Getalsgrens intern toezicht verhoogd naar 50

20 juni 2024 – De minister besluit de getalsgrens voor intern toezicht te verhogen van 25 naar 50 medewerkers.

Doorbraak bij verplichte jaarverantwoording

26 maart 2024 – Door wetswijziging wordt de openbare jaarverantwoording voor micro-aanbieders teruggebracht tot enkele vragen.

Politiek café ELC

13 februari 2024 – In gesprek met Tweede Kamerleden, zorgaanbieders en stakeholders over mogelijkheden om administratieve lastendruk te verminderen.

Brief aan informateur

25 januari 2024 – We vragen bij informateur Plasterk aandacht voor de disproportionele stapeling van administratieve lasten voor eerstelijnszorgaanbieders.

Pauzeknop voor iedereen

8 november 2023 – De pauzeknop jaarverantwoording moet voor alle zorgaanbieders gaan gelden. Dat stellen wij in onze reactie op de internetconsultatie jaarverantwoording.

Onderzoek Stop de Stapeling

18 oktober 2023 – We bieden de minister het onderzoek Stop de stapeling aan. Met daarin 23 praktijkverhalen van zorgaabieders over administratieve lastendruk.

Pauzeknop definitief

4 oktober 2023 – Minister Helder drukt definitief de pauzeknop in voor de openbare jaarverantwoording.

Verkenning verhoging getalsgrens

28 september 2023 – Aankondiging minister verkenning verhogen getalsgrens verplichting intern toezicht.

Maak pauzeknop waar

25 juli 2023 – We sturen de minister een brief om haar toezegging voor de pauzeknop extra onder de aandacht te brengen brengen en te pleit voor verhoging getalsgrens intern toezicht.

Pauzeknop: Jaarverantwoording uitgesteld

5 juli 2023 – De minister stelt de invoering van de jaarverantwoordingplicht uit tot 2025.

Aandacht lastendruk bij eerstelijnszorgdebat

29 juni 2023 – We vragen bij het eerstelijnszorgdebat aandacht voor de jaarverantwoordingsplicht en verhoging van de grens voor intern toezicht van 25 naar 50 medewerkers.

Initiatief Kamerleden voor andere inrichting verantwoordingsplicht

20 juni 2023 – Twee Kamerleden geven gehoor aan onze jarenlange bezwaren en zeggen dat de jaarverantwoordingsplicht anders ingericht moet worden.

Kamerbreed steun voor kritiek jaarverantwoordingsplicht

8 juni 2023 – Tweede Kamer deelt onze zorg over de toename administratieve lasten. We blijven aandringen op reparatiewetgeving.

Kamervragen over jaarverantwoording

23 maart 2023 – Minister gaat vooralsnog niet in op onze alternatieve voorstellen voor deze verplichting.

Knelpunten inrichten intern toezicht

April 2023 – Opnieuw overleg LHV/InEen met VWS en CIBG over knelpunten inrichten intern toezicht.

Publicatie onderzoekrapport

Maart 2023 – Publicatie onderzoeksrapport jaarverantwoordingsplicht en kamerbrief: einde gezamenlijk traject (impasse).

Knelpunten inrichten intern toezicht

Februari 2023 – Overleg LHV/InEen met VWS en CIBG over knelpunten inrichten intern toezicht.

Problemen tijdens invoeringstoets

Januari 2023 – Signaleren problemen uit de praktijk tijdens invoeringstoets Wtza.

Kritische reactie

Januari 2023 – Kritische reactie ELC aan minister t.a.v. onderzoeksrapport jaarverantwoordingsplicht

Tijdelijke verruiming

November 2022 – Voornemen tijdelijke verruiming openbaarmakingstermijnen jaarverantwoording.

Samenwerking met VWS

November 2022 – Start gezamenlijk traject ELC en VWS en NZa over jaarverantwoordingsplicht.

Alternatief voor verplichte jaarverantwoording

Juni 2022 – Alternatief voorstel ELC voor jaarverantwoordingsplicht

Gesprek met VWS

Maart 2022 – Gesprek ELC met VWS over verplichte jaarverantwoording.

Verzoek tot stoppen jaarverantwoording

Januari 2022 – Brief ELC met verzoek aan minister stopzetten jaarverantwoordingsplicht.

Grens voor intern toezicht verhoogd

December 2021 – Grens eerstelijn voor intern toezicht verhoogd van 10 naar 25 zorgverleners.

Positief advies ATR

September 2021 – Positief advies van Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR).

Motie en Kamervragen

Juli 2021 – Motie en Kamervragen over verplichte jaarverantwoording.

Gesprek met minister

November 2020 – Gesprek Eerstelijnscoalitie met minister over impact Wtza

Wetsvoorstel aangenomen

Juni 2020 – Wetsvoorstel aangenomen door de Eerste Kamer.

Wetsvoorstel aangenomen Tweede Kamer

Februari 2020 – Wetsvoorstel aangenomen door de Tweede Kamer.

Onze bezwaren tegen Wtza

Januari 2020 – Brief Eerstelijnscoalitie aan minister en Tweede Kamer met bezwaren tegen Wtza.

Onze bezwaren naar Tweede Kamer

Februari 2018 – Brief met bezwaren LHV e.a. voor plenair debat Wtza aan de Tweede Kamer

Inbreng LHV

Oktober 2017 – Reactie/inbreng LHV e.a. aan Tweede Kamer voor verslagronde.

Wijziging ingediend

September 2017 – Wijziging Wtza ingediend bij de Tweede Kamer.

Wijziging ingediend

September 2017 – Wijziging Wtza ingediend bij de Tweede Kamer.

Nieuws

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft aangegeven af te zien van een aanvullende vragenlijst bij de jaarverantwoording voor micro-zorgaanbieders. Dit betekent

Het lichtere regime van de jaarverantwoording voor zogenoemde micro-zorgaanbieders is een feit. Deze week stemde ook de Eerste Kamer in

Goed nieuws voor huisartsen en andere kleine eerstelijnszorgaanbieders! De Wtza-verplichting om intern toezicht in te richten gaat pas gelden voor

Meer nieuws

Meer weten?